Innovation consultancy
Innoveer gelijktijdig op alle niveaus
Een innovatief product of merk op de markt brengen is één ding. Maar hoe behoud je een duurzame competitieve voorsprong op concurrenten? Ons advies? Innoveer gelijktijdig op verschillende niveaus. Trek de lijn van strategische vernieuwing door naar je businessmodel, je merk, je dienstverlening, je management, distributiestrategie …
Deze holistische benadering is vintage Pars Pro Toto. Niet enkel ‘wat’ maar ook ‘waarom’ en ‘hoe’ je dat wil doen. Met open blik kijken we verder dan je initiële vraag.
Value proposition & Businessmodel design
Je wil ten gronde innoveren? Om die voorsprong op je concurrenten te bereiken. Vertrek dan vanuit je businessmodel. Doe dat met open blik en laat je huidige visie los. Zo staar je niet naar wat al bestaat, maar kijk je verder naar ongekende terreinen. Stel je waardepropositie scherp. Wij ontleden je businessmodel, houden het tegen het licht van nieuwe inzichten, toetsen het aan de noden van je doelgroep en stakeholders. Al deze puzzelstukjes vormen dan het fundament van je nieuwe model.

Designmanagement – Portfolio management
Design is een werkwoord dat we niet alleen toepassen op producten. We modelleren er ook ervaringen mee en zelfs je marketing en communicatie …. Designmanagement overkoepelt al deze disciplines. Met een overtuigend design- en merkbeleid klopt je verhaal van a tot z. Wij begeleiden je doorheen de strategische fase, coördineren projecten en helpen bij de implementatie van nieuwe lanceringen.

Sustainability
Face it. Duurzaamheid is een containerbegrip. Iedereen zijn eigen invulling met op het einde: verwarring troef. Gedaan hiermee! Om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, heeft Pars Pro Toto in samenwerking met shiftN een Sustainable Innovation System-toolkit ontwikkeld. Kortweg: SIS. Het voordeel? Dit gebruiksvriendelijk conceptueel model biedt een helder en breed perspectief op duurzaamheid. Wil je duurzame waarde creëren? Pas dit instrument dan toe op alle fases binnen je innovatie- of ontwerpproces.

Servitization
Een innovatief product op de markt brengen is één ding. Maar wist je dat je dienstverlening ook een bron van inkomsten kan zijn? Denk aan onderhoud, advies, financiering of logistiek. Hou dit strategisch tegen het licht en ontdek wat je hier nog uit kunt halen. Concreet voorbeeld? Een lampenfabrikant die niet langer lampen verkoopt, maar licht. Wil je loyale klanten? Stem je dienstverlening dan af op hùn wensen en verwachtingen. Met onder andere IOT-workshops helpen we je in je zoektocht naar product-dienst combinaties met een duurzaam competitief voordeel. Tot je zelf het licht gezien hebt.

Productization
Je dienst verkopen als product. Waarom zou je dit doen? Omdat je het ontastbare tactiel en meetbaar maakt. Omdat je op die manier kan automatiseren en opschalen. En vooral: omdat je klant ervan houdt. Onze meerwaarde in dit proces? Wij zijn bedreven in het designproces om je service user friendly te verpakken en te strippen tot de essentie.

Back to the future
VOCA. De wereld vandaag is Volatiel, Onzeker, Complex en Ambigu. Staat je organisatie op een kantelpunt maar is de richting onzeker? Dit advies: kijk dan even in de achteruitkijkspiegel om te weten welke baan je morgen wil nemen. Neem je the fast lane, or the other one? Schakel het verleden in als gps voor je toekomst.
Met een laagdrempelig stappenplan stellen we een heldere briefing op. Check mission statement? Klopt de visie nog? Wat vertellen je huidige gebruikersinzichten ons, wat is de historiek van je bedrijf? Maar ook: wat zijn de aanstormende trends? Wat hebben je klanten nodig in de toekomst? Vervolgens visualiseren we verschillende scenario’s. Ons doel? Een alternatief toekomstscenario: een nieuwe merkstrategie bijvoorbeeld. En vooral: creëer in die onzekere, ambigue wereld, een Unbreakable Awesome Brand.
